ترنم

ترنم
majid.bagheri81@yahoo.com ما اهل ولايتيم و همه چيز مان در گرو اهلیت مان است . شهيد آويني

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 20
بازدید کل : 29609
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

 

بسم الله الرحمن الرحيم

جنبش عدم تعهد به عنوان يك تشكل مهم بين‌المللي و تأثیرگذار بر روند تحولات جهان، از همان ابتداي تشكيل در سال 1961 با هدف پايان دادن به دوران استعمار و مخالفت با سلطه‌ قدرت‌هاي بزرگ شروع به کار کرده است و با همراهی و مساعدت با آرا و مواضع كشورهاي در حال توسعه، در راستای استقلال سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و بهبود مناسبات بین‌المللی به فعالیت پرداخته است. اکنون این جنبش متشکل از 120 کشور عضو اصلی، 17 کشور ناظر و 10 سازمان و تشکل بین­ المللی به عنوان دومین سازمان بزرگ و تاثیرگذار بین المللی پس از سازمان ملل متحد شناخته می شود. كشورجمهوری اسلامی ایران به عنوان يكي از كشور هاي عضو NAM  در شهریور 1391 میزبان شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است.

جنبش غیرمتعهدها با جایگاه، توان و روند پرشتاب خود ، نماد بروز و ظهور نظام چندقطبی بوده وبا به چالش کشیدن نظام سلطه و یکجانبه‌گرایی، افقهای روشنی پیش روی ملل جهان قرار داده است.  هم اکنون این جنبش تجلی اراده ملل مستقل برای دستیابی به صلح برمبنای عدالت و ارزشهای والای انسانی و معنوی بوده وبا ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه اقتصادی - صنعتی، رشد اقتصادی قابل توجه و بازار تولید و مصرف در کشورهای مستقل، نویدبخش آینده روشن در تحولات جهانی است.

از سویی دیگر شناسایی عوامل واگرایی و شکاف از قبیل اختلافات قومی، نژادی، زبانی، فرهنگی، جغرافیایی و مرزی ضروری بوده و مبارزه با آن امری اساسی است. این عوامل عمدتاً منشاء بیرونی داشته و حاصل سلطه و دخالت بیگانگان در امور کشورهای مستقل است و در حال حاضر نیز که عصر استعمار پایان‌یافته، آثار و نتایج حضور آنان همچنان باقیست.

الگوهای سیاسی - اجتماعی غرب برای جهان سوم به ویژه کشورهای مستقل قابل تجویز نیست و استفاده از این مدل‌ها با ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کشورها سازگاری ندارد. به واقع منزلت‌یابی جنبش عدم تعهد نیازمند آن است که الگوی جدیدی از رفتار و روابط را در دستور کار خود قرار دهد. این امر در شرایطی حاصل می‌شود که کشورهای مستقل بتوانند موقعیت خود را در فضای همکاری و مشارکت تعریف کنند.

با فروپاشي بلوك شرق به سركردگي اتحاد جماهير شوروي ساختار و ماموريت جنبش عدم تعهد تغييراتي پيدا كرد ، كه در فضاي فعلي و با قدرت گرفتن برخي از كشور هاي عضو در سطح منطقه و جهان و خروج از عنوان جهان سومي ، به نظر مي رسد فضاي جديدي براي ادامه فعاليت كشور هاي عدم تعهد ايجاد شود. از آنجا كه اكثريت جمعيتي جهان در كشور هاي عضو  NAM هستند قاعده دموكراسي براين است كه ايشان و نظرشان ، نظر اصلي و فصل الخطاب مناقشات بين المللي باشد.

نکته حائز اهمیت این است که در چارچوب جنبش عدم تعهد، برخی از ارزش‌های بنیادین حوزه تمدنی و فرهنگی همچون انسجام تمدنی، هویت شناسی، رویکرد معنوی و میراث‌شناسی فرهنگی در حال احیاء می‌باشد. این حوزه‌ها می‌تواند کشورهای مستقل جهان را به یکدیگر پیوند بزند. توسعه همکاری با کشورهای مستقل جهان باعث بلا اثر شدن تحريم هاي سلطه جويانه جهان استكبار خواهد شد. لذابرای همگرایی و همکاری اقتصادی و امنیتی با کشورهای مستقل بايد عزم راسخ داشت؛ زیرا پیش زمینه‌ تقویت مناسبات، وجود روابطی مستحکم و درهم پیوسته بین کشورهای مستقل و غیروابسته را منتج خواهد شد.‌

براساس این سیاست، علاوه براشتراکات فرهنگی و اجتماعی، ظرفیت‌های متنوع اقتصادی کشورهای مستقل می‌تواند روند همگرایی و هماهنگی میان آنها را به صورت جریانی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر پیش برد. در حقیقت این کشورها با تکیه برویژگی‌ها و قابلیت‌های اقتصادی موجود خود می‌توانند نقش تکمیلی و فزاینده‌ای در اقتصاد یکدیگر به منظور دور زدن تحريم هاي سلطه جويانه جهان استكبار ایفا کنند. از این روست، كه برخي از كشور هاي عضو NAM  به عنوان صاحبان عمده ذخایر انرژی و منابع انسانی متخصص ، با تکیه برموقعیت جغرافیایی ویژه خود می‌توانند مکمل اقتصاد ديگرکشورهای مستقل جهان باشند.

بنابر اين به منظور تحقق شعار صلح پايدار در سايه ي مديريت مشترك جهاني و در راستاي نگاه عدالت محور رياست محترم جمهوري اسلامي ايران به رفع مشكلات داخلي و بين المللي، تشكيل و فعاليت جنبشي با عنوان: « جنبش عدالت خواهي جوانان و دانشجويان كشور هاي غير متعهد » ، با هدف عدالت خواهي و مبارزه با ظلم و استكبار جهاني از طريق بيداري و بسيج توده هاي مردمي در سطح بين الملل، به منظور احقاق حقوق مساوي ملتها در حل و فصل مناقشات بين المللي ، عدالت خواهي و استكبار ستيزي به عنوان بازوي جوانان و دانشجويان كشور هاي عضو NAM  پيشنهاد مي گردد .

اهداف و برنامه ها ي پيشنهادي براي تشكيل جنبش جوانان و دانشجويان غير متعهد درسطح بين الملل /

الف ) اهداف :

1 بسيج نيروهاي منطقه اي و بين المللي در برابر جهان سلطه .

2 ارتقاء و گسترش تفكراستكبارستيزي در برابر جهان سلطه در ميان توده و نخبگان علمي و سياسي كشور هاي غير متعهد .

3 لزوم استفاده حداكثري از ابزارها و امكانات بين المللي براي نقش آفريني و تاثير گذاري كشور هاي غير متعهد به عنوان يك سازمان فعال در تصميم گيري ها و معادلات منطقه اي و جهاني .

4 تبيين و معرفي جايگاه ونقش سازمان نم در تصميم سازي ها و تصميم گيري هاي تاثيرگذار در عرصه بين الملل .

ب ) برنامه ها :

1 معرفي و ثبت اين تشكل در سازمان ملل .

2 تشكيل هسته هاي جوانان و دانشجويان عدالت خواه در بين كشور هاي غير متعهد .

3 ايجاد شبكه فعال جوانان و دانشجويان در فضاي مجازي .

4 ارائه بسته هاي فرهنگي و آموزشي براي جوانان و دانشجويان كشورهاي غير متعهد .

5 مطالبه و مبادلات دانشجويي به منظور تساوي حقوق ملتها و حل و فصل مناقشات بين المللي از طريق مجاري قانوني.

6 اطلاع رساني و تبليغ مطالبات در سطح بين المللي .

بر اساس اهداف و برنامه هاي پيشنهادي، جنبش عدالت خواهي جوانان و دانشجويان كشور هاي غير متعهد ، مجموعه تدابير ، راهبردها، برنامه ها، راهكارهاو سياستهاي اجرايي خود را به نحوي سازماندهي مي كند ، كه با خرد جمعي و تلاش دسته جمعي نخبگان و دانشجويان كشور هاي غير متعهد ، بر مبناي ارزشهاي الهي و انساني با تشكلي خداپسندانه در مقاطع زماني و مكاني و توانمندي ها ، اهداف مذكور را در حد وسع و امكانات خود محقق سازد.

                                                                                                          مجيد     باقري

                                                                                                           31 / 05 / 1391


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 شهريور 1391برچسب:, توسط مجید باقری
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :